Tips tegen stress in Coronatijd

Tips voor jou en je kinderen om beter om te gaan met stress in tijden van Corona

6 april 2020

De derde week van de Corona-maatregelen zit erop en de signalen dat de opwinding van het begin plaats heeft gemaakt voor angst, verveling en frustratie zijn er volop. Niet alleen ervaar ik dat zo in mijn eigen huis, maar ook cliënten (ouders en kinderen) nemen contact op met hun zorgen: de verdraagzaamheid richting gezinsleden neemt af en lontjes worden korter. Dat kan hele ernstige vormen aannemen: de telefoon bij Veiligthuis en de Kindertelefoon staat helaas roodgloeiend. Dat is echt ernstig. Maar ook als het zó serieus nog niet is, kunnen we wat hebben aan tips om onze gemoedstoestand te verbeteren. We moeten immers nog wel even.

NRC schreef dit weekend over de handvaten die de oude stoïcijnen ons kunnen aanreiken. Een aantal daarvan gebruikte ik allang in mijn werk met kinderen en ouders; het is dus grappig je te realiseren dat ze al eeuwenlang meegaan:

  • Realiseer je dat je vaker last hebt van je gedachte over een gebeurtenis dan van de gebeurtenis zelf.
  • Focus op dingen waar je controle over hebt.
  • Ten slotte: blijf nadenken en verlies je niet in je emoties.

Zo kan een kind (of jij…) zich in de huidige omstandigheden zorgen maken over de vraag of hij wel overgaat “als de docent alleen zou kijken naar wat hij tot de maatregelen in de klas heeft laten zien. Het kan zo maar zijn dat hij dan blijft zitten.” Die gedachte zal onrust en angst opleveren. De stoïcijnen zouden het kind dan ook aanraden niet stil te zijn bij zo’n ‘wat als…’ gedachte, maar te focussen op hoe hij nu met de situatie om kan gaan. Het kind heeft daarin namelijk een keuze. Zo zou hij de situatie kunnen ‘nemen’ zoals die is, en zijn energie beter kunnen besteden aan wat er gegeven die situatie binnen zijn mogelijkheden ligt om de kans om over te gaan te vergroten. Zoals vragenstellen per mail, zijn huiswerk op tijd inleveren en aanwezig zijn bij online lessen. Dus: laat hem geen energie besteden aan wat hem overkomt, maar hoe hij er mee omgaat.

Ook kinderen pikken heel veel informatie op over het Corona virus, de maatregelen, de doden en de schade voor de economie. Wellicht ervaren ze daarnaast veel spanning thuis, bijvoorbeeld door een daling in inkomen. Probeer kinderen te laten focussen op dingen waar zij controle over hebben. Doden in verzorgingstehuizen in Spanje vallen daar niet onder. Ook de angst voor een tekort aan IC-bedden niet. Laat je kind in plaats daarvan weten dat hij kan helpen door goed zijn handen te wassen, de hond uit te laten langs de ramen van een bejaardentehuis, of een stoepkrijt tekening te maken voor de deur van een zieke. Het zal je kind meer gevoel van controle geven.

De stoïcijnen maanden hun volgers tot rust en kalmte, en moedigden hen aan zich niet te verliezen in hysterie. Hadden de wc-rol-hamsteraars maar meer van hen gelezen! Wanneer we ons verbonden voelen met een groter geheel en ons daarvoor inzetten, dragen we met zijn allen bij aan een betere wereld. In plaats van ons veilig (en machtig) te voelen in een game (want daarin hebben we nog wel controle), kunnen kinderen dus beter iets bedenken waar ook anderen iets aan hebben, zoals het maken van een grappig filmpje, of boodschappen doen voor die oude dame verderop in de straat. Of: bedenk waarom het ookal weer goed was om binnen te blijven…! 

Deze tips kunnen kinderen, maar natuurlijk ook ouders helpen! Lees het artikel waarnaar ik verweest op https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/30/eeuwenoude-filosofen-hebben-goede-tips-tegen-corona-angst-a3995302

 

Terug naar overzicht