Risico van gameverslaving in Corona tijd

Corona - Maak goede afspraken over game-gedrag om risico van verslaving te beperken

Gameverslaving in tijden van Corona

Ergens vind ik het een laffe maatregel, maar mijn man en ik hebben maanden geleden op de telefoon van onze dochters (12 en 14) een tijdslimiet ingesteld om oeverloos scrollen op Instagram en Snapchat te beperken. In deze tijden van beperkte sociale contacten neem ik het met de tijd die ze op deze apps besteden wat minder nauw. De kinderen kunnen hun vriendinnen immers niet zien, terwijl sociaal contact in mijn ogen minstens zo belangrijk is als academisch bij blijven. Ik ga ervan uit dat de behoefte om per telefoon met elkaar in contact te staan weer afneemt op het moment dat kinderen elkaar weer face-to-face kunnen treffen. 

Dat ligt mogelijk anders voor kinderen die nu veel meer gamen dan voorheen, aldus ex-gameverslaafde Michiel Smit in de NRC van 30 maart jl. (Dat er de afgelopen weken meer gegamed wordt, blijkt uit de stijgende cijfers van game-downloads, streaming en game-gerelateerd dataverkeer. Maar misschien heb je deze cijfers wel helemaal niet nodig om te kunnen beamen dat er sprake is van een toename en heb je het bewijs in huis.) Wanneer een kind door deze toename verslaafd raakt aan gamen (en de industrie doet er alles aan om de speler zo ver te krijgen), komt het daar, anders dan bij Instagram en Snapschat, ontzettend lastig weer af. Natuurlijk gebeurt dat niet met ieder kind dat in deze tijds eens wat vaker gamet. Maar het is goed ons te realiseren dat de corona-maatregelen daar wel aan kunnen bijdragen: Michiel Smit legt uit dat de omstandigheden voor de game-industrie op dit moment perfect zijn:

  • Wanneer er sprake is van een ‘verarmde’ omgeving zijn prikkelrijke games aantrekkelijker en dus verslavender dan wanneer er sprake is van een ‘verrijkte’ omgeving (met school, sport en het ontmoeten van vrienden);
  • Gamen kan afleiden, macht, houvast en controle geven ten opzichte van omstandigheden die verwarrend, frustrerend en ‘out of your hands’ zijn.

Natuurlijk zullen niet alle jongeren nu direct en ‘en masse’ verslaafd raken. Wel is het zo dat ook de omstandigheden van ouders aan een toename in gamegedrag kunnen bijdragen. Hoe aantrekkelijk kan het immers zijn om even echt geconcentreerd te kunnen werken, als kindlief helemaal opgaat in zijn virtuele wereld? Het is als ouder dan ook belangrijk je bewust te zijn van de risico’s die de huidige omstandigheden voor gamende kinderen met zich meebrengt. Want een virus verdwijnt uiteindelijk sneller dan een mogelijke verslaving. 

Maak dus duidelijke afspraken en bied je kind alternatieven. Zorg ervoor dat die dezelfde elementen kennen als games: zoals taken, uitdaging en beloning. Een goed gezamenlijk plan zal eraan bijdragen dat je kind in de werkelijke in plaats van de virtuele wereld geworteld blijft.  

Lees het hele artikel op: https://www.nrc.nl/nieuws/2020...

Terug naar overzicht